בדיקת המאפיינים – על חוקיות ודיני הראיות

בדיקת המאפיינים – למה מה?

אחת התופעות המוזרות ביותר, כמעט מכל בחינה, היא הבדיקה המכונה בדיקת מאפיינים, שבאמצעותה מכשירים הרבה מאד שופטים פסילות מנהליות בטרם משפט לחודשים ארוכים ומבססים הכרעות דין התומכים בענישה מחמירה.

ראוי להדגיש שוב ושוב כי אינני קובל על ענישה מחמירה, ואו תומך בה. מידת העונש היא נושא מורכב שאינני מתיימר כאן להביע עליו דעה. לעומת זאת על החוקיות של הבדיקה, ערכה הראיתי והתוקף שנותנים לה שופטים רבים יש לי כמה וכמה דברים ברורים לומר.

בדיקת מאפיינים דינה לפחות כדין חקירה. לפיכך חלים עליה כללי החקירה הכלליים, לאמור שאין אדם נקרא לחקירה אלא אם כן יש חשש שמישהו אחר ביצע עבירה ועדותו דרושה, שאין אדם מעוכב לחקירה אם אין חשד מוקדם שעבר עבירה, וכי אין אדם נחקר בעניין שהוא עצמו עלול ליתן עליו את הדין אלא אם כן החקירה נעשית באזהרה לנחקר יתנת הזכות להיוועץ בפרקליט וכמובן אין מונעים ממנו את זכות השתיקה.

ממה שאני חווה יום יום, נהגים מתבקשים להפסיק את נסיעתם מכח סעיף 64ב (א1) כדי לתת דגימת אוויר נשוף – דרישה שאיננה מצריכה צו מוקדם או חשד מוקדם כלשהו. בעודם ממתינים לבדיקת הנשיפה ועל פי הפקודות, מורה השוטר לנהג להתלוות אליו לקרן זוית שם הוא עורך לו "סדרת בדיקות" שבהן הוא מורה לו להלך על קו, להצמיד עקב לבוהן ולפגוע בעיניים עצומות בקצה אפו.

גם אם תחפשו בזכוכית מגדלת לא תמצאו הוראת חוק המתירה זאת. הנהג הרי עוכב ללא חשד מוקדם ולכן איננו חשוד ואין לחוקרו. אם חשוד הוא הרי שהיה צורך להזהירו ולתת לו את זכויותיו. המחוקק שלא קבע מעמד לבדיקת המאפיינים לא קבע מן הסתם גם שאסור לסרב לה.

לפיכך מדובר במעשה הפרת חוק מובהק ובוטה, ואני עדיין מצפה שמישהו מאבירי זכויות האזרח, ואפילו אם הוא שופט של בית משפט כלשהו – כולל בית משפט עליון, שיקום ויאמר – סליחה – זה לא בסדר. בפועל המשטרה כמובן אומרת זה חוקי – בלי יכולת להצביע על מקור הסמכות, ואחר כך בלי להניד עפעף מוסיפה – וגם אם זה לא חוקי, אין הדבר מונע את כשרות הראיה.

הטיעון השני הזה מבייש ממש. לא רק את הטוען – את כולנו.

אני מציע לשים לב שבחוק שחוקק בשנת 2005 לא שימר המחוקק אופציה של שכרות הנבנית על בדיקה אחרת כלשהי זולת הוכחת רמת האלכוהול בגוף.  אבל זה לא מפריע לאיש. הגיע הזמן שזה כן יפריע לשוחרי שלטון החוק – שאם לא כן בשל מה טורחים לחקוק חוקים. אפשר היה לחוקק חוק אחד פשוט ולומר – כל מי שעובר עבירת תנועה יתן את הדין בפסילה קנס או מאסר – והשופט כבר יחליט מה זו עבירת תנועה ומה העונש הראוי…. זה גם יחסוך הרבה מאד דיונים או ערעורים – כיוון שלא יהיה על מה לדון או על מה לערער.

זו כמובן הצעה צינית.

מה מעמדה הראייתי של בדיקת המאפיינים? האם היא בבחינת חוות דעת של בר סמכא? כמובן שלא! אם זו הייתה חוות דעת הרי שהחוק מחייב רשימה של הוראות שיש לקיים. המומחה צריך להסביר ולגלות מהי מומחיותו ומהם פרטי הכשרתו ונסיונו. זאת כמובן עליו לעשות בכתב. כולנו יודעים שהדבר לא נעשה, ואם היה נעשה הרי שחיש קל על נקלה היה מתברר שמדובר במראית עין של שוטרים נעדרי הכשרה פזיולוגית הנותים ידם בהערכות מתחום הנוירולוגיה. זה כמובן חסר ערך מדעי.

כאשר אני מעיר הערה זו לשופטינו המכובדים, ועל כל פנים אלו שהערתי להם, הם השיבו שזו איננה חוות דעת אלא "רק" תיעוד של "התרשמות אישית".  מה לנו התרשמותו של פלוני אם אין מאחריה ערך ראייתי מחייב? נימוק זה אין בו ממש כדי שהראיה הקלושה הזו שנקרית בדיקת מאפיינים תתקבל.

ואם תאמרו שאני פוסל התרשמות אישית של שוטר כראיה חשובה – אכחיש בתוקף. נהפוך הוא: אם השוטר יתעד מזכרונו ובמילותיו תיאור של אדם שכל ישותו אומרת שכרות – הדבר יהיה בעיני ראיה כשרה וחשובה. אבל להרשיע אדם כיוון שהשוטר סבר שהחטיא הבאת אצבע ימין לאף או שטעה בספירת הצעדים – תסלחו לי זוהי זילות המושג התרשמות כללית זהו שיתוף פעולה אם חזון ההרשעה ההרמטית הנבנית מטפסים – היפוכו של דיון משפטי הוגן.

והיה אם תשאלו מה קורה בניכר – בארצות הברית למשל? אשיבכם בפשטות: שם יש בדיקה מובנית ומורכבת המוסדרת בהוראות הרשות האמריקאית הפדרלית לבטיחות בדרכים (מקביל לתקנות התעבורה). בבדיקה מבחנים מורכבים שבהם ניתן ציון לכל תת מבחן. את המבחנים עורכים פראמדיקים שהוכשרו לכך בקורסים מיוחדים ומורכבים, ומקובל לחשוב שיכולתם ךקבוע את דרגת השכרות (יש שמונה דרגות דומני), עולה בהרבה על יכולתו של מכשיר נשיפה הבוחן את רמת האלכוהול אבל לא את דרגת השכרות. את הבדיקות הללו עושים בתחנת המשטרה ולא ברחוב! הכל רציני ומכבד הן את המשימה והן את הנהג.

אז הגיע הזמן שעורכי הדין ירמו את הכפפה. צריך להכין חוות דעת מומחים מלומדות שימחקו מעלינו את חרפת "בדיקת המאפיינים" הנוכחית, במשהו בעל ערך, ובעל יסוד ותוקף חוקיים. כך יש לאכוף את איסור הנהיגה בשכרות – לא מתוך שכרון כח שבו הרשות מתירה לעצמה חופש אין קץ.

זה המקום לכתוב תגובה. כאן אפשר לשאול שאלות או לבקש עצה. אנו נעשה כמיטב יכולתנו להשיב