נשיפון -איך זה עובד?

(נשיפון כימי מהדגם המכונה "בלון")

‏‏בבדיקת "נשיפון" הנבדק נושף לתוך שקית שנועדה לאיסוף של אוויר הנשוף. האוויר הנשוף מוזרם דרך שפופרת המכילה תערובת של חומרים, שעיקרם אשלגן כרומטי K2CrO4 בסביבה חומצית של חומצה גופרתית. בתגובה בין האלכוהול ובין האשלגן הכרומטי שבתערובת, משתנה הצבע הצהוב של הכרומט לצבע ירוק האופייני ליון הכרוםCr3+ . עוצמת הצבע הירוק המתקבלת וכמות התערובת שמשנה את צבעה מעידות על ריכוז האלכוהול באוויר נשוף. אתנול משתיית משקאות משכרים עובר תגובה של חמצון בתוך הנשיפון. כל חומר שנמצא באוויר נשוף והוא מיועד חמצון יתן תגובה דומה לתגובה של אלכוהול. האפשרות שאדם אשר בטיפול תרופתי מורחב ו/או אכל מוצרי מזון מסוימים יהיה בעל חומרים מתחמצנים באוויר נשוף היא מאוד גבוהה למשל מוצרי מזון על בסיס שום או סטרואידים.

ראה גם נשיפון אלקטרוני

 

זה המקום לכתוב תגובה. כאן אפשר לשאול שאלות או לבקש עצה. אנו נעשה כמיטב יכולתנו להשיב


תגובה אחת ל-“נשיפון -איך זה עובד?”

  1. תודה על עזרתכם
    שאלתי היא באם הינשוף מודד את הנשיפה בכלי הנשימה האם הצפת כלי הנשימה בחומרים אחרים קפה סוכריות וכו ישנו את תןצאת הבדיקה ?

    מיקי,
    הינשוף מודד את האלכוהול שבמרחב האויר שדרכי הנשימה. זיהום של המרחב הזה בחומרים שאינם משפיעים על החיישנים לא ישבש את המדידה ואילו חומרים שפשבשים את דכי עבודתו של חיישן כזה או אחר עשויים או עלולים להשפיע.

    למשל, קבןדצה שלמה של סובנטים וחומרים נדיפים כמו מנטול משפיעה על החיישן פוטואלקטרי. חומרים אחרים משפיעים החיישן האלקטרו כימי. מכאן שהרבה חומרים מזהמים אינו מבטיח שיבוש. רק התאמה בין השפעת החומר על חיישן מסויים יכולה לגרום שיבוש.

    יש חושבים ששתיית מים או קפה משפיעה, אחרים לועסים מסטיק, ויש כאלה שמרססים פיהם בתרסיס פה. אלה גם אלה עוסקים בניחוש ויכולים לעיתים להזיק לעצמם יותר מלהועיל, כשעל פי רוב אין ל"פטנטים" הללו השפעה ממשית.

    אחד השברים שיכול להשפיע הוא יצירת שוני רב בין נשיפה אחת למשניה. למשל נשיפה חמה לעומת נשיפה קרה. מעלת חום אחת היא בעלת ערך של כ-7 אחוזי פער בין הבדיקות. 10 אחוז ומעלה של פער פוסלים את הבדיקה. נשיפה ארוכה גורמת לעליית הטמפרטורה בחלל הפה. נשיפה חזקה וקצרה גורמת לירידה בטמפרטורה. וזה יכול להשפיע יותר מכל פטנט ממסך אחר.
    מקווה שהייתי ברור. אל תשתה ותנהג כדי שלא תזדקק לפטנטים מפוקפקים!