רשמי ביקור באתר אכיפה

ביקור לילי במחסום לבדיקות נשיפה בתל אביב

שוטרים אמש  (22.4.2011) יצאתי לצפות במלאכת האכיפה של משטרת ישראל במחסום יזום ברחוב    קרליבך בתל אביב.

בלי שמץ של הסתייגות אני חושב שעלי לציין בראש וראשונה הת עבודתם המסורה של אנשי    המחסום, ששה במספר, אשר הוכיחו כי יש שוטרים במשטרת ישראל הראויים לכל שבח על עבודתם. למרות שהעבודה קשה, בשעה לא נוחה, מפרכת לאורך שעות רבות על הכביש, ורווית עימותים לא נעימים הנכפים על השוטרים, מצאתי אותם אדיבים וסבלניים, דבקים בכל כלל וחוק שהונחו לקיים, ושומרים על כבודם של האזרחים ללא יוצא מן הכלל. אני מכיר בשמותיהם את בתיה והדר ואת חגי, ולכן אני מרגיש חובה להודות להם על שהתברכנו בשכמותם.

אם יש בעיות, ויש לא מעט, הן לא נובעות בשום פנים ואופן ממשהו שהשוטרים הללו יכלו לשנות או למנוע מיוזמתם בלי להפר את הפקודות הלקויות לטעמי.

מספר האנשים שקיבלו דו"ח על נהיגה בשכרות היה בקצב של ארבעה איש בשעה, ואילו מספר הנבדקים עמד על כ- 20 25 איש בשעה.

כל הנבדקים התבקשו לנשוף אל תוך נשיפון בלי שהבינו שאין עליהם חובה לעשות כן. לדעתי היה צריך השר לעגן בתקנה את הפעולה הרצויה הזו שבינתיים היא פשוט לא חוקית. ככה מתרגלים אצלנו לעשות פעולות לא חוקיות ואחר כך מתפלאים איך זה יכול להיות שנוהגים בניגוד לחוק כל כך הרבה שנים ואף אחד לא מעיר. גיליתי אגב שהשוטרים יודעים היטב שהדרישה איננה חוקית ולכן הם "מחליקים" את העניין כדי להימנע מעימותים מיותרים. (אני בטוח שגם אני הייתי בסופו של דבר נוהג כמותם).

במספר מקרים נבדקו נהגים בנשיפון ונמצאו שיכורים, אבל אחר כך "טוהרו" מהחשד על ידי הינשוף, למרות שהדיפו ריח משקה אלכוהולי ניכר. אפשר להניח גם שהינשוף, אשר איננו אמין עלי כמדוייק – החמיץ אותם כשמדד בסטייה כלפי מטה דווקא ומילט את הנהגים מעונש. שמעתי מהשוטרים שהמקרים הללו הותירו אותם נדהמים. ניכר עליהם שההסבר שלי על הסטיה במדידה המשחררת שיכורים הפתיע אותם ועורר למחשבה.

לא ראיתי תופעת שכרות כמו זו שעליה אני קורא אצל המתלהמים על הנהג הישראלי. לטעמי אולי שלושה מהנלכדים היו ראויים לדו"ח אבל רק אחד מהם היה במצב של שכרות ברורה, אף שהתווכח שאינו מרגיש כך, ולא היה במצב של אדם שאיננו יודע מימינו או משמאלו. נימדדה לו רמה של מעל 600 מיקרוגרם והוא היה היחיד שהגיע לספרות הללו.

מכאן תבינו שהשאר, כמעט כולם, היו ברמות של 300 עד 400 מיקרוגרם, לא נראו או התנהגו כשיכורים – ואני מאמין לרובם שהיו המומים מעצם האפשרות שהינשוף יקבע להם שכרות. המעטים שנמדד להם יותר מ- 400 מיקרוגרם – וראיתי רק אחד או שניים כאלה – גם ניסו להתחכם בנשיפה – כלומר היו ערים לתוצאה הצפויה וניסו להימנע ממנה.

ראיתי הלכה למעשה איך בא לידי ביטוי הסירוב של מערך הפיקוד המשטרתי להימנע מהכשלת מי שנעצר לבדיקה מיד אחרי ששתה אלכוהול. אדם כזה איננו שיכור כיוון שהאלכוהול צריך כעשרים דקות לפחות (על בטן ריקה, ושעה ומעלה אגב סעודה דשנה) כדי להיספג בדם. במקרה הזה עוצרים נהג שיכול היה להגיע למחוז חפצו בתוך עשר דקות לא שיכור, ועל ידי המתנה כפויה של 15 דקות ומעלה מודדים אותו מדידה בלתי רלבנטית המביאה להרשעתו.

אילו שמעו בעצתי היו  מודדים שתי מדידות: אחת מיד ושניה כעבור 15 דקות. אם התוצאה השניינ גבולית (ולנבדק של אמש נמדדו רק 305 מיקרוגרם) הרי שמדידה מוקדמת הייתה מאששת או מפריכה את טענתו ומלמדת אם הגיעה ל- 305 מלמעלה – כלומר משכרות גבוהה יותר – או מלמטה – כלומר שלא נהג בשכרות.  נראה לי שלהרשיע מישהו סתם כך לא כל כך מרגש את המערכת.

את המדידה הראשונה אפשר היה לעשות בנשיפון הקטן. נשיפון זה מן הדגם  6510 של אותה חברת דראגר, יודע למדוד את האלכוהול, אבל במשטרת ישראל, כמו  בסיפורי חלם – דרשו מהיצרן להסתיר את המדידה ורק להראות "עבר" או "נכשל" – כמה זה עבר? כמה זה נכשל? – סוד כמוס. ממש מדינת חוק למופת.

הרשתי לעצמי להסביר את זה לשוטרים אשר השתכנעו שזה אכן המקרה, אבל רשמו הזמנה לדין כיוון שאלו הפקודות.

לא נחסכו ממני אלו שהולכים להיבדק מתוך שכנוע פנימי עמוק שלא יימצא דבר – ונמצאים "שיכורים". כל בר דעת יכול לראות שלא לזה התכוון המחוקק שהתיר אכיפה אלימה שכזו.

"יודעי דבר" הבחינו אמש שהיה מיעוט של שותי בירה – בגלל החמץ – ושהדבר הביא למיעוט יחסי של שיכורים. עובדה זו הטרידה אותי שכן היא מעלה חשש שבירה הוא חומר שהמטבוליזם שלו אולי מייצר חומרים שהם "דמויי אלכוהול" כמו  איזו פרופנול – כלומר גורם לזיוף של המדידה כלפי מעלה. הנקודה תיבדק כמובן על ידי.

אם רוויתי נחת מבדיקת המאפיינים הרי זה רק משום שראיתי שהשוטרים עשו אותה כמיטב יכולתם, בנימוס, בעין בוחנת ובלי הכשלות יזומות. לעומת זאת אי אפשר היה שלא להתרשם ממופרכותם של המבדקים הללו. לטעמי מתחייב שינוי, ואני מציע את ההצעה הבאה: כאשר השוטרים מתרשמים שעומד לפניהם שיכור, ורק במקרים הללו, ימולאו הטפסים ויערך מבחן מול מצלמת וידאו. בשאר המקרים – זירקו בבקשה את התוצאות של הבדיקות לפח. אל תתנו לשופט ולתביעות כלי מופרך כל כך רק כדי לא לאפשר זיכוי – זה עוול גדול מאד.

וזהו. אז אנחנו מדינה קטנה. כולם מכירים את כולם, וכולנו ערבים זה לזה. כדאי שנטה אוזן לא רק לדורשי האכיפה הקולניים – אלא גם לאלו שדורשים כי הכל יעשה כחוק.

דוד קולקר עו"ד

__

זה המקום לכתוב תגובה. כאן אפשר לשאול שאלות או לבקש עצה. אנו נעשה כמיטב יכולתנו להשיב