ינשוף ו- THC

שאלה החוזרת מדי פעם היא מה הקשר בין בדיקת הנשיפה ואיתור שימוש בחשיש/קנביס/ מריחואנה או סמים אחרים.

THC הוא החומר הפעיל בקנאביס. חומר זה הוא החומר היוצר "השפעה" של הסם על הגוף.  משום מה, על פי הנוהל המשטרתי, וכיוון שעל פי פקודת התעבורה נהיגה תחת השפעת סם מוגדרת כנהיגה בשכרות, נוהגים השוטרים לבצע  לנהג החשוד בנהיגה תחת השפעת סם, לא רק בדיקה גופנית, בדיקת תפקודי ביצוע, המכונה "בדיקת מאפיינים" אלא גם בדיקת "ינשוף" – כלומר בדיקה באמצעות המכשיר הנועד לגלות אלכוהול באוויר הנשוף.

העובדה שנערכת בדיקה כזו יוצרת בטעות רושם אצל נהגים, וגם אצל שוטרים שמכשיר הינשוף באמת יכול לגלות קיומם של סמים או תוצרי סם בגוף, וזו כמובן טעות מוחלטת.

הינשוף מסוגל לגלות רק אלכוהול. למרבה הצער הוא לא מספיק מדוייק ו"מודד" חומרים אחרים כאילו היו אלכוהול, ובכל מגדיל את התוצאה הנמדדת מעבר למה שהיא באמת. אבל אין מדובר בסמים אלא בחומרים אחרים, כוהלים בדרך כלל, שאין להם קשר לסמים משום סוג שהוא.

כדאי אולי להבהיר שהבדיקה לגילוי סמים, הנעשית על ישי דגימת שתן, גם היא איננה איזה שהוא חלון פלא שדרכו מסתכל איש המעבדה ורואה כל מה שיש בשתן. הבדיקה היא ייעודית . כלומר הבודק לא ימצא סם או חומר אחר שהוא לא מחפש אותו. אם הוא מחפש THC הוא לא ימצא שום דבר אחר זולת THC -אם הוא נוכח בשתן. ואם הוא רוצה לחפש חומרים אחרים הוא צריך לחפש כל אחד ואחד בנפרד ובאופן יזום. החיפוש נעשה על ידי ערכות. ממש כמו שיש ערכה לזיהוי הריון באמצעות דגימת שתן, ואי אפשר לצפות מהערכה שתיתתן אלא תשובה לשאלה אחת – כך גם עובדת המעבדה.

הנה סיפור מן הזמן האחרון: נבדקת שהתבקשה לתת דגימת שתן, חששה שיגלו בשתן את הסם שהשתמשה בו. כדי לבלבל את הבודק היא הכניסה לשתן כל מיני חומרים אחרים כמו את תוכן כדורי האנטיביוטיקה שנתן לה הרופא. היא חשבה שכך תשובש הבדיקה. מה רבה הייתה אכזבתה לגלות שבמעבדה כלל לא יודעים עד היום שהיא הכניסה לשתן אנטיביוטיקה. הם חיפשו סם מסויים, ואותו הם מצאו….

לסיכום – הינשוף איננו ערכה לגילוי קנביס.

 

זה המקום לכתוב תגובה. כאן אפשר לשאול שאלות או לבקש עצה. אנו נעשה כמיטב יכולתנו להשיב