סילבסטר – שותים ונוהגים

סילבסטר – שותים ונוהגים – מבצעי האכיפה של מסיבות סוף השנה האזרחית

לקראת מסיבות סוף השנה האזרחית ניכרה פעילות רבה מצד כל גורמי האכיפה כדי להיערך לצייד השיכורים הגדול על הכבישים. למרבה הצער שוב מעדיפים כל אלו שהבטיחות בדרכים ברוממות פיהם, להעניש, כמה שיותר קשה וכמה שיותר נהגים בטווח המיידי,  במקום למנוע ולחנך כמה שיותר נהגים לטווח הרחוק.

משטרת ישראל נערכה בכוחות גדולים בכל אתרי הבילוי האפשריים, ופרסה חוליות ציידים רבות ככל שרק היה בידיה לעשות. מתנדבי המשמר האזרחי לבושים במדי שוטרים כחולים, נושאי תווי זיהוי של משטרת התנועה, נערכו ללכוד כל מי שיוצא מאתר בילוי , בשניות הראשונות לנהיגתו.

המארבים ליד מגרשי החניה בוצעו על ידי "גששים" ו"סיירים" רגליים, אשר דיווחו לחוליות הלוכדים. חוליות הלוכדים, ערכו תחקיר ראשוני, ומשעלה סיכוי סביר ללכידת שיכור, הורו לנהג להתנתק ממכוניתו ומנוסעיה, לעלות לניידת והסיעוהו למקום שבו בוצעו בדיקות באמצעות הינשוף. בדרך זו נוצלו שנים שלושה ינשופים לבדיקת מאות רבות שהובאו  לאתרי הבדיקה על ידי ניידות. באתרי הבדיקות נוצר לחץ רב, ומטבע הדברים לחץ מביא לטעויות ושגיאות.

ברור כשמש שהמשטרה לא רואה לעצמה מניעת שיכורים מלנהוג כמטרה מרכזית. הצבת שוטר בפתח המועדונים עם מכשירי איתור והתראה, כולל חומר אזהרה והדרכה ראוי הייתה ללא ספק מביאה למניעת נהיגת שיכורים בכבישים למאות. אבל המשטרה מעדיפה מאה שיכורים נוהגים ובלבד שעשרה מתוכם יילכדו יורשעו, יענשו, וירפדו את דפי הסטטיסטיקה של "ההצלחות".

לא צריך להיות ספק לאיש – מול כל שיכור שנלכד – לפחות עשרה שאפשר היה למנוע מלנהוג – נהגו ובנס לא גרמו לאסון הבא.

תוצאותיו של המבצע כבר ניכרות בפניות המבקשים עזרה. כבר ציינתי פעמים אין ספור שהדיוק מהמכשיר והלאה, ומכשיר "טיפש" "משחרר" שיכורים לנהוג בדיוק בשיעור הסטטיסטי שהוא לוכד בכף חפים מפשע!

התקשר אלי אחד ממכרי מלא התפעלות ממבצע השכרות. הוא סיפר לי כיצד נלכד בצפון תל אביב, על ידי חוליית מתנדבים, איך הובל אחר כבוד לינשוף ברחוב אלנבי ואיך בסופו של דבר נמצאו אצלו 265 מיקרוגרם בלבד והוא שוחרר לחופשי.  שאלתי אותו מה שתית והוא השיב כך: "היינו שתי זוגות ואכלנו ארוחת ערב. חיסלנו שתי בקבוקי יין, ואני שתיתי הרבה יותר מאשתי. בסוף הערב ניגש אלינו בעל המקום, והצטרף לשיחה, ואף כיבד אותנו במשקה – אני שתיתי עוד שני צ'ייסרים." – עד כאן נאום הגבר. חשבון קל מלמד שהוא היה שיכור למהדרין, ובגופו לפחות 500 מיקרוגרם. אבל הישנוף מדד רק 265 מיקרוגרם לליטר אוויר נשוף.

השוטר החביב הסביר לו: אני לא בא ללכוד סתם אנשים. אם אתה לא שיכור אז אין לי עניין להכשיל אותך. עכשו שנינו יודעים שמה ששתית היום – זה מה שמותר לך לשתות….

אוי לו ואבוי לו למכרי המלומד אם אכן ישתה שוב מה ששתה וינהג. מי יבטיח לו ששוב הינשוף יטעה במדידה בכיוון הזה בדיוק?

אז אם כבר נלכדתם בינשוף לא נותר לכם אלא לנסות למזער את הנזקים. ואפשר. התקשרו מיד עוד לפני השימוע כדי להציל את מה שאפשר.

אני מקווה שגם אנשי המשטרה קוראים כאן – אולי בכל זאת מישהו יבין שהנזק מהמבצע הזה גדול פי כמה מהתועלת? – יותר שיכורים נהגו אתמול בגלל היעדר פעילות מונעת, והרבה מאד שיכורים (קרוב ל- 20% ) קיבלו הכשר של נהגים כשרים למהדרין… ותחשבו על זה!

_____________________

זה המקום לכתוב תגובה. כאן אפשר לשאול שאלות או לבקש עצה. אנו נעשה כמיטב יכולתנו להשיב