נהיגה בשכרות – האיום הפחד והסיכוי להינצל

שופטים המאיימים על הנאשם ועל לקוחו כי יבולע להם אם יעמדו על זכותם לכפור באשמה ולנהל משפט שכיחים ביותר. לא תמצא עורך דין לתעבורה שלא יאשר לך עובדה חמורה ומצערת זו.  יש כאלה שאפילו "מסבירים" לנאשם שעורך הדין לא יעזור לו – ורומזים לו שהיפוכו של דבר יהיה מדוייק יותר. כבר שמעתי במו אוזני שופטת אומרת לנאשם – אל תקשיב לעורך הדין שלך. אבל אף אחד לא נופל מהכיסא. אם מישהו סבור שהדברים לא הגיע לאוזיו של בית המשפט המחוזי או בית המשפט העליון – הרי שזו נאיביות במיטבה. אלו, שם למעלה, מעדיפים לטייח את המציאות הזו במקום להתמודד איתה. בעצם הם אפילו נותנים לה בדרך זו רוח גבית.

לפעמים השופטים כותבים זאת ממש בפרוטוקול כיוון שיש כבר מידה לא מבוטלת של אובדן התחושה שמשהו בכלל לא בסדר. הוא הרי רק מזהיר את הנאשם מתוך טוב לב ודאגה לגורלו. האם המלחמה בנהיגה בשכרות מצדיקה פגיעה כל כך קשה ביסודות המשפט?

הנה לכם דוגמא כתובה בכתב יד השופט – כדי שחס וחלילה לא יאמרו שהקלדנית הוציאה דברים מהקשרם, שבה הוא כותב ומתעד כאילו מפי הסנגור את האזהרה ואת העובדה שהונה על ידי הנאשם..

דוגמא נוספת שהיא עניין של יום בימומו היא העובדה שכל בקשה שהתביעה מניחה לפתחו של בית המשפט לדחות את הדיון, או להוסיף מסמכים, או להוסיף עדים מתקבלת אוטומטית, על פי רוב אפילו מבלי ששואלים את הסנגור. ואם הוא יתנגד זה חסר סיכוי. לאחרונה אפילו בית המשפט העליון הצטרף לזה באופן בוטה. אינני יכול לומר שדבר זה צריך להדאיג את מישהו מן הטעם הפשוט שמי שלא יוצא מגדרו מדאגה למה שכבר קורה – אין זו אלא אפיזודה אחת נוספת שהוא לא מתרגש ממה כיוון שזו מציאות חיי המשפט העגומה שלנו.

באחד המקרים הללו, ויש לומר :כרגל במקומותינו – אחרי ארבע שנים בהם נעתר השופט לדחיות מדחיות שונות של התביעה, לא הסכים לאפשר להגנה להתגונן רק משום שהמומחה מטעמה לא יכול היה הלתייצב לדיון. הוא כמובן ניצל את ההזדמנות כדי להרשיע את הנאשם ולהטיל עליו עונש קשה של שנתיים פסילה מלנהוג קנס ופסילה על תנאי.

מדובר במקרה שהנאשם צריך להיות מזוכה, אבל הוא הורשע. חלפו חדשיים ופסק הדין בוטל על ידי כבוד השופט רענן בן יוסף מבית המשפט המחוזי בתל אביב. בפסק דינו מותח כבוד השופט רענן בן יוסף ביקורת חריפה בלשון צינית ממש בכבוד השופט אריה זרזבסקי.

פסק הדין, וכתב הערעור מונחים לעיונכם כאן.

סוף דבר – אסור לפחד. צריך להילחם בנחת, בכבוד, אך בקשיחות אכזרית. אין להתפתות לשום פיתוי של בית המשפט. התביעה תאלץ בסופו של דבר להבין שבית המשפט איננו חותמת גןומי.

אגב, כבוד השופט זרזבסקי לא שינה בינתיים מרוח ניהול המשפטים, ולכן כדאי שדבר פסק הדין הזה יופץ ועוד עורכי דין יעמדו על המשמרת.

זה המקום לכתוב תגובה. כאן אפשר לשאול שאלות או לבקש עצה. אנו נעשה כמיטב יכולתנו להשיב


תגובה אחת ל-“נהיגה בשכרות – האיום הפחד והסיכוי להינצל”

  1. היום לפנות בוקר עצרו את בני לבדיקה שגרתית. לדבריו אחרי בדיקת נשיפה ראשונה שלא עבר אותה ובדיקה נוספת שכן עבר ,נלקח לקצין בתחנת המשטרה בכפר סבא.
    הוא טוען ששתה כמה שלוקים מבירה וזה הכל ואין סיבה או הסבר שתוצאות הבדיקה היו כה גבוהות (למעלה מ 600).השוטרים במקום אכן אמרו שהוא לא נראה ולא מתנהג ולא מדבר כאדם שיכור אך רק הקצין יכול להחליט מה יהיה. יש לו בעיות במעיים והבנתי שזה יכול להשפיע.מה ניתן לעשות? מה קורה עם הרכב? הרכב שייך לאביו ,אנחנו גרושים וזה הולך לגרום להחמרת המצב ביניהם .אין ניתן לשחרר את הרכב ולהפחית בעונש והאם בכלל ניתן לדבר על זיכוי.
    הוא איננו עובד כרגע בגלל לימודים והמצב הכספי לא מזהיר ,בבקשה צור איתי קשר בהקדם .אנחנו במצוקה לא קטנה.
    תודה והמשך חג שמח

    תמנע אל שרון,

    אני מציע שבנך יכתוב לי בעצמו או יפנה אלי. הנסיון מלמד שאני עוזר עזרה מהותית למי שמתמסר לרעיון שהוא מטופל על ידי עו"ד מסור. אני מניח שבנך בגיר וידע לפנות כשירצה.

    בכל מקרה 600 מיקרוגרם זה בכלל לא מעט וזה מחייב הרבה נסיון, הרבה יצירתיות ותושייה, והרבה מאד סבלנות. גם התשלום יהיה מן הסתם בהתאם.

    דוד