"חזקת המסירה" בהזמנה למשפט תעבורה

מאבק של עורך דין יכול להפוך סדרי בראשית!

"חזקת המסירה" היא הוראת חוק האומרת שאם שלחו לך דואר רשום ובו הודעה או הזמנה לדין מטעם בית המשפט – אתה מוחזק כאילו קיבלת אותה גם אם היית בחו"ל או החלפת את מקום מגוריך, או חס וחלילה עברת מן העולם. קיבלת וזהו. אל תתווכח.

זו כמובן עוד הוראת חוק שנועדה לעשות את המשפט "כאילו" לנוחות השליט, השלטון, ושליחיו. ההתרחקות מן האמת איננה במקום ראשון בסולם העדיפויות המשפטי הזה, ובתי המשפט משתפים פעולה עם זה. (להבדיל למשל מויכוח על מי ימונה לועדה למינוי שופטים, שם הנציגות שלהם מאד פעילה).

וכך קרה שבעל מכונית הוזמן לדין לבית המשפט על עבירה שביצע הנהג. ההזמנה שוגרה בדואר, ולא נמסרה לנהג מיד. יום אחד גילה הנהג כי תלוי נגדו פסק דין הפוסל אותו מלנהוג, למרות שמעולם לא הוזמן. מסתבר שההזמנה נשלחה לכתובת שאיננה כתובתו בפועל, וכי הוא בכלל לא החזיק במכונית. מיהר הנהג וביקש לבטל את פסק הדין ומסר את פרטי הנהג הראוי להעמדה לדין – אחיו שגם הסכים להישפט! אבל בית המשפט אמר לו – לא!! לא מעניין אם קיבלת ומה, לא חשוב אם העבריין יוצא נקי, לא מטריד אותנו שאתה נושא בעונש שלא מגיע לך – אתה אשם. יש חזקת מסירה!!!

עורl דין, יאיר גרוס,פרקליט נמרץ, לא הרים ידיים ויצא למאבק משפטי בבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

כבוד השופט של בית המשפט המחוזי בבאר שבע, יורם צלקובניק, דווקא האזין רוב קשב לאי הצדק, והתגייס למצוא מוצא הגיוני מן הסבך, כפי שעורך דין גרוס דרש. הוא קבע כי חזקת המסירה מוגבלת לעבירות קנס, אותן עבירות שאדם אינו נדרש להישפט בגינן בבית משפט, וביטל את פסק הדין והעונש שהוטל על הנהג. יתכבדו נא ויעמידו לדין את מי שראוי וצריך.

מצאנו לנכון לציין פסק דין זה, ולא רק בגלל שראוי לבתי המשפט לנהוג זהירות בכבוד האדם. רצינו להראות שיום יום נקרים על דרכו של פרקליט מעשי עוול בלתי חוקיים שהכל מתעלמים מהם. אם תשאל מדוע, ימשכו כתף ויאמרו: הרי ככה נוהגים כולם כל הזמן, איך אפשר בכלל לחשוב על לשנות. האמינו לי – כמה פעמים שמעתי את המשפט הזה: אז איך זה יכול להיות שאף אחד לא אומר כלום? אולי אתה טועה?

השבח כולו מגיע לעורך דין גרוס, שהעז, שקם מול מה שנחשב לקדוש ושגרתי ודרשה לשנות. אני בטוח שרבים מעמיתיו עמדו תמהים. לדעתי הם באמת לא מבינים. הייתי שמח לראות שינוי מגמה: גם סנגורים המחטטים בכל מה ששגרתי, וגם אנשי התביעה – שיתחילו להעמיד במסחן את המציאות הבלתי נסבלת הנוכחית. בואו נחשוב מעט ביחד.

לפסק הדין

 

זה המקום לכתוב תגובה. כאן אפשר לשאול שאלות או לבקש עצה. אנו נעשה כמיטב יכולתנו להשיב


תגובה אחת ל-“"חזקת המסירה" בהזמנה למשפט תעבורה”

  1. עיריית ת"א חייבה אותי בסך של 6100 ש"ח עבור 2 דוחות נסיעה בנת"צ , הדוחות לדבריהם הם בחזקת מסירה , האם יש דרך לערער על כך ? האם יש אפשרות לדרוש הסבת הדוחות מחברה לשם פרטי ? איך אוכל לבדוק את התקינות וההתנהלות של משלוח דברי הדואר ?