מצלמות מהירות – הדור החדש gatsometer

מהירות מופרזת -המהפכה הדיגיטלית באכיפה

הדור הישן של מכשירי האכיפה – אקדח הלייזר ומצלמות המהירות עוברים מן העולם. הדור123האנלוגי של הצילום הסתיים. מעתה הולך ונבנה מערך דיגיטלי חדש של מצלמות דרכים, מצלמות צמתים, וגלאים אחרים, אשר כולם יהיו מחוברים למרכז שליטה ארצי שיעקוב אחר העבירות בזמן אמיתי וישגר דוחות לנהג כבר בתוך 24 שעות מביצוע העבירה. 

רקע

אכיפת עבירות המהירות המופרזת  נאכפה ונאכפת עד היום על ידי סדרה של מכשירים שספגו ביקורת קטלנית מבית המשפט. הממלא"ז הוא אקדח הלייזר, ואחותו המולטינובה – מצלמת הדרכים, נקטלו על ידי בית המשפט המחוזי בבאר שבע שקבע שאסור להרשיע על פיהם. גם ה"דבורה" המותקנת על ניידות זכתה כבר לביקורת נוקבת, ורק מי שאיננו קורא את הכתובת שעל הקיר מתעלם מפסקי הדין הצפויים לבטל את תקפה. כל אלו מזמינים אנדרלמוסיה באכיפה כשפרשת הינשוף היא שמן תבערה למדורה שהוצתה ואי אפשר לכבותה עוד במילים יפות.

אף שבמשטרה אין מודים בזה בגלוי, וממשיכים לאכוף בדרכים הישנות והפסולות, נערכת המשטרה מזה כמה שנים לשינויים שיבטיחו אכיפה טובה ויעילה יותר, התלויה פחות ופחות בגורם האנושי ונסמכת על חידושי הטכנולוגיה שהם כבר שגרה מוכרת ברחבי העולם.'מכשירים חדשים המועמדים להיכנס לשרות נשלחו ל"אישור דגם" ובקרה במעבדות מוסמכות בגרמניה, לפני הכנסתם לשירות ויש לקוות שהמהלך שהתחיל נכון יושלם ללא דופי.

לפני  חמש שנים הוחלט וניתן אישור עקרוני לבנות מערך אכיפה של רדאר ומצלמות כלל ארצי מודרני, שבעקבותיו פורסם מכרז, ועתה התחילה משטרת ישראל להיכנס לשלב המעשי של הפרוייקט ובימים אלו פורשת המשטרה מצלמות כאלה בכל רחבי הארץ.

הציוד שנרכש

למרבה הצער לא פרסמה משטרת ישראל הודעה מסודרת ושקופה לציבור מה נרכש ומה התכונות הטכנולוגית של ציוד זה. כפי הידוע רכשה משטרת ישראל מערכות מחברת גטסומטר ההולנדית שמיצצרת סדרה מתקדמת של מוצרים לאיתור ולכידת עברייני מהירות. נמסר כי נרכשו מערכות נייחות מדגם gs11  המתקדם ביותר, אך פרטים על הרכיבים האחרים שמרכיבים אותו לא ידועים עדיין.

מדובר במערכת של מצלמות דרכים היכולות לצלם וללכוד נהגים בתנאי מזג אויר וראות קשים במיוחד, וזאת בזכות מערכות צילום משוכללות עם רזולוציה גבוהה, ויכולת קליטה משופרת ביותר. נהגים שינסו לחבל בטשטוש לוחיות הזהוי בטכנולוגיות שונות ימצאו שהמערכת מתגברת עליהם בקלות יחסית. (אפילו אמצעים נגד מחבלים במצלמות מובנים במערכת).

הציוד שבו מדובר נשלט בבקרה קווית או אלחוטית ממרכז שליטה והתמונות הדיגיטליות מגיעות למרכז הזה בזמן אמיתי כמעט, והדו"ח לנהג העבריין יצא בתוך 24 שעות ולא בתוך שנה או שנתיים כפי שקורה היום.

מצגת אנימציה

מצגת אנימציה

כפי שפורסם יש בכוונת המשטרה לרשת את כל הכבישים החשובים בארץ במצלמות במרווחים קטנים והולכים כפי שהדבר יתאפשר עם התקדמות ההצטיידות.

מתוך לימוד המוצרים על המדף של היצרן ניתן להבין שרכישת המצלמות הללו היא פתח למערך כולל של גלאי רדאר ומצלמות משוכללות הניתנות להתקנה גם על כלי רכב, ניידות וחצובות דרכים, ולאפשר מערך אכיפה דינמי ואפקטיבי הנשלט ממרכז בקרה השולט באמת בתמונת המצב. למשל, המצלמות הללו יכולות לעבור למצב של וידאו בהינף החלטה, ידנית או מתוכנתת, במצבים שונים, ולתת מידע חיוני יקר מפז.

ההיבט המשפטי

קליטת ציוד אכיפה מחייבת התאמת תקנות התעבורה לציוד המופעל כדי שהמחוקק יבטיח שהפעלת הציוד נעשית בצורה שמבטיחה דיוק מרבי ומונעת טעויות במדידה שכתוצאה מהן יורשעו חפים מפשע. בשנת 1982 כאשר נקלטו מכשירי הנשיפה מן הדור הישן לאיתור אלכוהול הותקנו תקנות מבעוד מועד ואולם מאז ועד היום לא הותאמו התקנות למכשירים החדשים והתוצאה היא שכל מפעילי הינשוף מפרים את החוק לאור יום והשופט ד"ר טננבוים הגדיר זאת במילים: "להתאים את הוראות החוק למה שמבצעים השוטרים, כמוהו כלרבע את המעגל". לכן יש לצפות שהיועצים המשפטיים של משרד התחבורה ואלו בפרקליטות המדינה שמפקחים עליהם ילמדו משגיאות העבר ויעשו הפעם את מלאכתם כראוי.

בשלב זה לא ברור אם משטרת ישראל הפיקה את הלקחים מפרשת הינשוף, כלומר האם דאגה מבעוד מועד להתאמת הדגם שרכשה לתקינה המודרנית, לאישורו הראוי על ידי מעבדות מוסמכות ולהכנת מערך תחזוקה תקני בפיקוח הרשות הלאומית להסמכת מעבדות. כל אלו מסקנות המתחייבות מפסקי הדין שהניב מאבקנו בינשוף שארך למעלה מ-4 שנים שלא לצורך.

הסימנים הראשונים אינם מעודדים, המכרז והמפרט הטכני של המצלמות החדשות לא פורסמו עדיין כנדרש, ולכאורה עולה כאילו המשטרה מתכוונת להתעלם מהחוק ולכפות על הציבור הר כגיגית מצב קיים כעובדה. כך יגררו אותנו שוב למעגל משפטי מיותר. כוחנות שיטורית איננה תחליף לשקיפות שלטונית ולשמירה על כללי מנהל תקינים.

כבר מתוך עיון ראשוני בנתוני היצרן על המכשיר עולה כי תנאי הפעלתו הם עד 95% לחות. במשטרת ישראל כבר צריכים לדעת שיש במהלך השנה לא מעט ימים ולילות שבהם הלחות עולה לשעורים אלה ואם לוקחים מקדם אי ודאות הרי שגם בערכים נמוכים יותר יש בעיה. אי אפשר לדרוש מכל נהג ונהג לעקוב אחר נתוני הלחות ואם לא ידאגו לזה בצורה מערכתית ומבוקרת יתרחש מחדל משפטי.

יש שתי דרכים להתמודד עם בעיות כאלה. האחת, ההוגנת היא לבנות מערך מדידה או מערך אחר שימנע מדידות בערכים המקרבים לסכנת טעות. זה מחייב רצון טוב, כישורן טכני, יישום ניסיון בארצות שהאקלים בהן דומה, ותשומת לב ויחס של כבוד לעבודה המשפטית שבסופו של דבר חורצת גורלות. כך רצוי לעשות מבעוד מועד והיועץ המשפטי לממשלה צריך כבר לדעת שאם לא יפעיל פיקוח ספק אם שלטון כוחני יחשוב על האזרח הבודד. ויש דרך אחרת. מניסיון השנים האחרונות אני חושש שלא ינהגו כראוי. אני חושש שמישהו ישכנע את שר התחבורה להתקין תקנה האומרת שהמכשיר אמין – כך ללא כל בקרה. יראו לו את המסמכים היפים, אולי ידגימו לו צילום או שניים לעיני מצלמות התקשורת והוא יחתום על נוסח החביב כל כך על המחלקה המשפטית של משרד התחבורה הקובע כי למצלמות החדשות יש חזקת אמינות. לך תתווכח עם חזקות, במיוחד אם אתה אזרח קטן שאין לך מאות אלפי שקלים להעמיד את אמינות המכשיר ודיוקו במבחן.

אני פונה אל הקהילה המשפטית בבקשה שימו לב אל תתנו שוב לאנדרלמוסיה לפרוץ בגלל זלזול  בפרט. זה המקום לדרוש מהממשלה ומשר התחבורה לעמוד על המשטר ולהשליט את החוק שכן תפקידה של המשטרה לאכוף ולא להתקין תקנות בשטח.

צעד ראשון חשוב יהיה אם שר התחבורה ידאג בשקיפות הראויה להניח בפני הציבור את המידע הטכני המלא על הציוד הנרכש מבעוד מועד. הרעיון הכושל של קציני משטרה מכהנים כי עודף מידע בידי הציבור יביא להסתבכויות משפטיות הוא רעיון השייך לימי חושך משפטיים ולא לעת המודרנית.

כפי שציינו נודע כי מצלמות כאלה כבר פועלות,  ודומה שרכבת המחדל כבר יצאה לדרך.


פרטים על הציוד החדש

בסדרת היצור של גטסמטר ההולנדית מספר מוצרים אשר מן הסתם רכיבים שלהם יקלטו בארץgs11 ומן הראוי לעשות הכרות כללית עם המוצרים הללו:

מערכת משולבת של מצלמת רדאר-Gatso Digital RCS (Radar Camera System)

זו מערכת הבנויה ללכוד תמונות באיכות טובה של 2 מיליון פיקסל גם במזג אויר גשום ותנאי ראות לקויים ביותר. מדובר בשילוב של רדאר מדגם 24 עם מערך בקרה ידני של המצלמה הדיגיטלית ומערכת אינפרא אדום המותקנת באופן אופציונלי ויכולה לצלם בפלאש אינפרה אדום.  כל המערכת מחוברת ליחידת בקרה דיגיטלית אחת. ניתן להרכיבה על ניידות, או על חצובה והמידע המופק באופן דיגיטלי יכול להיות מועבר מיד למרכזבקרה לשם משלוח דוח מיידי לעבריין.

מכשיר רדאר דגם 24- Gatso Radar 24gasto רדאר 24

מערכת הרדאר 24 המודדת ומאכנת את מהירותו של עבריין התנועה ופוקדת על המצלמה ניתנת להפעלה באמצעות סוגים שונים של מצלמות , גם היא יכולה להיות מופעלת מסוגי כלי רכב שונים וכן על חצובה. בנויה ללכוד עבריינים בתנועה אל מול העבריין ובאותה מידה כשהניידת המפעילה בעקבותיו-מאחור. היצרן טוען שהמערכת מסוגלת אפילו להבחין בין משאיות לכלי רכב פרטיים במסגרת יכולתה למנוע טענות שהמדידה יוחסה לרכב שגוי בגלל קרבת כלי הרכב בנסיעה.

בקרת רדאר ידנית – Gasto Handheld Controlבקרה ידנית (שלט)

כאשר משתמשים בחצובה ניידת או בהפעלה מרכב מכשיר זה מחליף את מכשיר הרדאר 24ומאפשר לשוטר בקרה ידנית על תנאי המדידה והכיוונים. פרטים משמעותיים יותר על ביצועיו של מכשיר הבקרה הידנית לא ידועים לנו בשלב זה.

גלאי נגד מגלי רדאר – Anti Radar Detectorגלאי גשש

נהגים רבים מחזיקים ברכבם גלאי רדאר שונים המתריעים מפני הרדאר המשטרתי. מכשיר זהנועד לבטל את הכושר של המכשירים הללו לגלות את המצלמה מבעוד מועד.


מערכת בקרה – GTC-GS11

זוהי מערכת הבקרה שלפי הידוע נרכשה על ידי משטרת ישראל. דגם זה מציע קומבינציה שללב המצלמה11 מגה פיקסל ו-12 ביט טווח דינמי ורזולוציה של 4000x 2768 . נתונים אלו מבטיחים שהתמונות יהיו חדות ובאיכות מעולה. המצלמה מצוידת באפשרות נוחה להחלפת עדשות לטווחי מדידה שונים, בנתוני תנועה ודרך שונים. הנתונים מועברים מיידית בתעבורה אלחוטית למרכז בקרה היכול גם להוסיף פעולות צילום בוידאו ולא רק פלאש.

מקודה לנקודה – point to point

כידוע ניתן לקבוע מהירות ממוצעת על ידי חישוב הזמן שאורך למכונית להגיע מנקודה לנקודה.מערכת מדידה מנקודה לנקודהעל בסיס הרעיון הזה מציעה חברת גטסומטר מערכת מדידה וצילום המזהה את כלי הרכב בנקודה א וכשהיא פוגשת בו בנקודה ב' מצלמת אותו שוב ועושה חישוב של המהירות הממוצעת שנדרשה לרכב להגיע מנקודה א' לב'. המרחק המינימלי הדרוש למערכת הוא 500 מ' אבל ניתן להתקין את המצלמות במרחק של עד 100 ק"מ זו מזו. כך יוצא שאם נהג צולם במבואות הצפוניים של תל אביב והמצלמה שבמבואות חיפה זיהתה אותו ומצאה שהמהירות הממוצעת שלו עולה על המותר, יזכה בתוך 24 שעות לקבל דוח על העבירה.

מערכות התראה לנהג מהירותך

שני מוצרים נוספים הם אמצעי שילוט שנועדו להזהיר את הנהגים בקטעים מסוכנים מפני מהירות מופרזת. האחד הוא שלט אלקטרוני המציין את מהירות הנסיעה שנמדדה ומזכיר לנהג להאיט ושלט אחר מציין לנהג באופן בולט מה מהירות נסיעתו ומעודד אותו להימנע מעבירה. שלטים כאלו המותקנים בכבישים צרים ומפותלים הם אמצעי אזהרה יעיל וברור.

טבלת הנתונים הטכניים של המצלמה

נתונים טכניים

זה המקום לכתוב תגובה. כאן אפשר לשאול שאלות או לבקש עצה. אנו נעשה כמיטב יכולתנו להשיב


25 תגובות ל-“מצלמות מהירות – הדור החדש gatsometer”

  1. האם צריך לכייל את המצלמה? במידה וכן איזה תקנות עוסקות בכך?

    לפי מיטב הבנתי המצלמות נושאות תו תקן של מדינות אירופה השונות. הן אינן מצריכות תחזוקה מסובכת ועוברות בדיקה תקופתית לעיתים רחוקות מאד לפי הוראות היצרן. פעם בשנה לא יותר. הסיכוי לתקוף את הכיון אפסי. הדרך היחידה היא לעשות ניסויי. כלומר להעביר רכב במהירות ידועה ולבחון את איכות המדידה. הסיכוי שהמשטרה תשתף פעולה או שבתי המשפט יאפשרו את זה הוא מינוס אלפיים אחוז.

  2. להזכיר לכם שהגענו למאה ה-22
    רובוטים שלנו נעים על המאדים בזכות הטכנולוגיה.
    אם חובה לא לעבור מהירות מרבית, היום יש יכולת להגביל כל רכב למהירות המרבית בקטע הדרך שבו נמצא, אולי שמעתם על נפלאות ה-GPS
    מה גם שבשום שלב איש לא בודק את תקינות מד המהירות ברכב!!!
    ומה אם הפוקוס של עיני הנהג שחייבים להשתנות מאין סוף למרחק הקצר של מד המהירות-עם כל הכרוך בכך.

  3. יפה מאוד הגיע הזמן. אבל יש עוד דרך ארוכה עד לאכיפה משמעותית. למשל בכביש ערד-שוקת רכבים, סליחה: רוצחים בפוטנציאל, עוקפים חופשי בפס רצוף ומשתוללים בכביש במהירות ואין רואה. למה? כי הניידת עסוקה באיזי בבדיקת ניירות בצומת שוקת ואין פשוט אין אכיפה בכביש הזה, אולי הדם שלנו לא אדום מספיק. צריך שם כמה סמויות ואיכפה מסיבית. כי אין דין ואין דיין. אז יופי שיש מכשירים אבל צריך גם פעילות ממשית בכביש וסדרי עדיפות.
    וגם חינוך צריך. זה לא שייך למשטרה אבל זה קשור. אין בארץ תרבות נהיגה נומלית. ואין יחס משמעותי מהמשטרה – נסו להתקשר ותווכחו.

  4. שלום לכם אני יודע כי בבריטניה יש הרבה מצלמות ושם יש חוק אזהרה לפני עברה יש שלט המזהיר את הנהג לפני שעוברים על החוק נקווה שגם כאן ינהגו כך אנו לא נמצאים באפריקה אלא באירופה.

  5. הכול רק בשביל הכסף.