הנהג המבולבל מול הבטחות עורכי הדין

הבטחות, פרסום,יחסי ציבור והנהג המבולבל

עוד1 ממאבוי לו לנהג שנקלע להאשמה של נהיגה בשכרות או חס וחלילה האשמה של סירוב לתת דגימת אויר או דם. הוא נסער, מוזמן לשימוע, לא כל כך ברור לו מה קרה, ומה יהיה ההמשך – רק תחושה אחת מובהקת יש לו והיא של חוסר אונים, חוסר שליטה ופגיעה ממשית בתדמית האישית שלו בפני עצמו ובפני החוק.

הוא מתיישב מול האינטרנט ומחפש "מומחה לתעבורה" או "נהיגה בשכרות" או "עורך דין לתעבורה" ו" נהיגה תחת השפעה" ואפילו "בדיקת ינשוף" – ולא מצליח לדעת יותר מדי. הרבה מלל מעט מידע רלבנטי.  כך גם אחרי שיטוט באתרי עורכי דין, אתרי אינפורמציה המתיימרים להיות פורומים חופשיים, ואתרים רשמיים של המשטרה או אפילו עמותת אור ירוק – כולם משאירים אותו באפלה. כל אחד רואה את הבעייה מבעד למשקפיים שלו, ולאינטרס המובהק שלו. אתה, זה שמחפש מידע נקי מהטיה, מתאים ככל האפשר למה שקרה לך, למיוחד שבמקרה שלך, בעצם מוצא עצמו ללא תשובה.

הראשונים להטעות את האזרח הם דווקא השלטונות קרי משטרת ישראל והעמותות הנלוות הרואות בנהג אוייב. כן אוייב. "הנהג הישראלי" הוא ביטויי גנאי, וברור לגמרי שצריך לחסל אותו ובכל הזדמנות אפשרית. אחרת אי אפשר להבין את בליל החוקים האיסורים והעונשים הדרקוניים המונחתים על ראשו מדי יום ביומו. "אם שותים לא נוהגים" משקרת לכם המשטרה וכמוה גם עמותת "אור ירוק". כלומר – מבחינתם זה הרצוי – אבל מכאן ועד לאיים ולהטעות כאילו זה החוק?  נראה אותם מעבירים חוק טיפשי שכזה!

המשטרה באתר שלה אומרת לכם כמה מותר לשתות לפי החוק וכמה זמן אחרי השתיים אתם חסינים מפני הפללה. גם זו שטות, ורק טיפש יסמוך על ההמלצות שם. אני יכול להציג בפניכם שיירה ארוכה של כאלה ששתו לפי הטבלה ומשלמים ביוקר רב. לפעמים די בזה שהשוטר יאמר שיש לך ריח אלכוהול מהפה כדי ששופטים מסויימים יטלו ממך את רשיונך לשנתיים. מי שכלל מתייחס לטבלה? לך תסמוך על מידע רשמי.

לצערי גם נותני העצות המקצועיים אינם מספקים את הסחורה. "הזיכוי אפשרי" אומר האחד, והשני מזהיר: אל תתפתה למי שמכוון אותך לקראת זיכוי – אני אשיג לך עיסקת טיעון מפתה – ותר על רישיונך לשנה או מעט פחות ותודה לי,  הוא יאמר בסמכותיות.

אחד מעורכי הדין הביא את הפרסום שנועד ללכוד אותך לשיאים חדשים. במימון יזום הוא העמיד לרשות הציבור טענה שובת לב: שתית מיץ תפוזים – הינשוף טועה וקובע שזה אלכוהול. מעט לימונענע די בה כדי לקבוע שכרות. אחרי שהגיע למהדורות החדשות עם סרטוני אנימציה מפתים והכריז בכל מקום שהוא המוליך של פריצת דרך משפטית, הלכו אחריו רבים מאד. והנה רק בימים אלה התברר מה שהתרעתי עליו מלכתחילה – שמדובר בהטעיית הציבור, בניסויי חסר ערך שמטרתו הייתה פשוטה כממעה מסחרית בלבד. (בית משפט בירושלים דחה סילק מעליו את הניסויי והנסיין במילים קשות ביותר והרשיע את הנהג שהאמין לפרסומים).

אתה הנהג, אתה הלקוח חסר אונים. ואם מתבוננים בסכומי הכסף שאתה נדרש לשלם עבןור השרות הזה הרי אתה נותר מבולבל עוד יותר שהרי פער המחירים עבור אותו שירות לכאורה עצום – מאות אחוזים של הבדל.

יש עורכי דין שמשבחים את עצמם ויש כאלה שמטילים רפש בזולתם. יש כאלה שאינם מבטיחים דבר, ולהיפך מחמירים עם התחזית, ויש כאלה שאומרים – אני אעכב את הטיפול עד שהתמונה תתבהר. מי צודק?

אני מציע רק הצעה אחת: אם אינך סומך על יכולתך להבחין בין עצה טובה לעצה אחרת, בקש מעורך דין אחר, כזה שאתה מכיר וסומך עליו, שיבדוק עבורך למי רצוי לפנות. לצערי זו העצה היחידה שאני יכול לתת ולהאמין שהיא תפחית סיכון של נפילה בפח.

דוד קולקר עו"ד

זה המקום לכתוב תגובה. כאן אפשר לשאול שאלות או לבקש עצה. אנו נעשה כמיטב יכולתנו להשיב