סירוב למתן דגימת נשיפה דם או שתן

סרוב לבדיקת שכרות

עבירת הסרוב – משמעותה, היקפה ושכיחותה

12862668.thl[1]מה פתאום שיעצרו אותי כך סתם בלי סיבה וידרשו ממני לתת דגימת נשיפה? זו הרי פלישה לתחום הפרט. מה פתאום ששוטר יורה לי לתת דגימת דם, או שתן – מהיכן לקוחה הזכות הזו? הרי אסור לו לערוך חיפוש על גופי או במכוניתי, מדוע שיהיה מותר לו לדרוש ממני לחשוף את גופי לדרישתו? אלו הן שאלו מוסריות חוקיות מובהקות הלקוחות מתחום החוקה וזכויות היסוד של כל אדם באשר הוא אדם, ולכן אין פלא שאדם יתקומם מול דרישה כזו של שוטר. יש כאלה, ששמעו על מכשיר הינשוף שאיננו מדוייק ואיננו מכוייל ואולי איננו חוקי בכלל, ועל אחת כמה וכמה מכשירים אחרים ששוטרים דורשים מנהגים לנשוף בהם דוגמות אוויר באופן בלתי חוקי בעליל. מה לעשות? לסרב?

מול חוש הצדק הטבעי הזה עומדים שני גורמים שאי אפשר לזלזל בהם: האחד הוא הצורך האמיתי להכביד את היד על הנהגים ככלל במסגרת המאמץ למנוע שכרות בכבישים. והשני הוא השאיפה לשמור על הסדר הציבורי, וסדר זה כולל בין היתר את ההנחה שאם שוטר מורה לך לעשות משהו עליך להניח שהוא פועל כחוק, ולציית לו. וויכוחים עם שוטרים העסוקים באכיפה אינם דבר רצוי – ככל וכלל לא, והם עצמם מפרים את הסדר הציבורי.

כמו בכל דבר בחיים צריך לחפש את מקור הסמכות ולאזן בין האינטרסים השונים לטובת הכלל והפרט, חפש את התשובות בחוק. כמו בשטחי חיים אחרים צריך לדעת שגם כאן יש משחקי כוחות, והחזק בדרך כלל כופה את רצונו על החלש, ולמרבה הצער בתי המשפט אינם ששים לערוך את חשבון האסור והמותר ובדרך כלל מחפשים באופן מסורתי להכשיר את האסור. התוצאה היא שהצודק איננו תמיד גם החכם.

האם מותר לשוטר לדרוש דגימת נשיפה ללא כל חשד מוקדם לשכרותו של הנהג?
התשובה היא כן ולא….

כן משום שהשוטר לא צריך סיבה מיוחדת כדי שתהיה לו סמכות לדרוש דגימה של אוויר נשוף. זאת משום שהכנסת בחוק מפורש (ולא מספיק לשם כך שהשר היה מתקין תקנות), קבעה שכך יהיה בסעיף 64ב(א1) לפקודת התעבורה.

לא, כי הדבר חייב להתבצע אך ורק במכשיר שנבדק ונמצא מתאים למשימה על ידי שרי הבריאות והתחבורה, ולאחר שאלו מצאו מכשיר כזה היה עליהם להכריז ברשומות כי מצאו שמכשיר פלוני מתאים "לשם כך". מכאן שאם השוטר דורש ממך לנשוף למכשיר אחר מזה שאושר כחוק, הרי שהוא עובר עבירה ולך הנהג מותר כביכול לסרב לו.

האם מותר לשוטר לדרוש מנהג דגימת דם או דגימת שתן לצורך זיהוי שכרות?

מותר לו אבל רק במקרה שלפני שעצר את הנהג עלה חשד מובהק לשכרות, כמו למשל שנהיגתו הייתה נהיגה מסוכנת מאד ולא שגרתית או מוסברת. גם אם היית מעורב בתאונה – עצם המעורבות בתאונה מחייבת אותך לציית לדרישה לתת דגימת דם או שתן. וזה כמובן הגיוני כי החשד בנה לפני הדרישה.

דוגמאות לזיכוי מעבירת סרוב

זה המקום לכתוב תגובה. כאן אפשר לשאול שאלות או לבקש עצה. אנו נעשה כמיטב יכולתנו להשיב