כאן לוד – תן דגימת שתן לבדיקת סמים

האם לשוטר כח בלתי מוגבל לדרוש דגימת שתן לאיתור סמים?

יד חופשית לשוטר לפלוש לפרטיותו של כל אזרח מתי שזה נראה למשטרה לנכון – זה האידיאל המשטרתי, וכשהוא איננו מותר על פי החוק המשטרה מתחכמת לחוק.  הנה דוגמא למקרה שבו הצלחנו לבלום, לא ממש ברצינות כיוון שזה כמו הילד ההולנדי שתחב את אצבעו לסכר, את מגמת הכוחנות השלטונית הזו.

 אזרח רגיל, כמוני וכמוך נסע לו ברחובות העיר לו. עצרו אותו שוטרים, ללא אומר ערכו על גופו חיפוש, אחר כך במכוניתו, ולבסוף האשימו אותו בשימוש בסמים ודרשו ממנו דגימת שתן. לאחר התדהמה הראשונה, התעשת הבחור ושאל – מדוע? מה מצאתם לדרוש ממני כך סתם בדיקת שתן? אמרו לו – תן וזהו. חזר ושאל, וגם ביקש להתייעץ עם עורך דין. השיבו לו – אם אתה לא נותן אתה מואשם בזה בסירוב לתת דגימת שתן ועל פי החוק אתה מוכרז כשיכור. בלי הרבה דיבורים נוספים נשלל רישיון הנהיגה שלו לחודש על ידי קצין, והמכונית הוחרמה לחודש גם כן…..

כבוד השופטת מגי כהן

פנה אלינו האזרח וגם אנו עמדנו תמהים. הרי לפי החוק נדרשה חקיקה מיוחדת כדי שאפשר יהיה לדרוש דגימת נשיפה בינשוף, ואסור לחלוטין לדרוש או לקחת בכח דגימה אחרת אם אין חשד סביר לשכרות, והמדובר בחשד קונקרטי ושאדם סביר היה מגלה, ולא בחשד תיאורטי בלבד.

 פנינו בשמו למשטרה והשיבו לנו: כאן לוד. כאן כל מי שעובר חשוד בנהיגה תחת השפעת סמים. זהו אזור מוכה סמים. מותר לנו לדרוש ממי שאנחנו רוצים דגימת שתן. מי שנוסע בפרדס שניר הוא צרכן סמים.

 בררנו שוב עם האזרח ושאלנו בזהירות על מקום האירוע, האם אכן היה זה בפרדס חשוך שעצם השהייה בו עלולה ליצור חשד למראית עין, או קצה של חשד, אבל התברר לנו שמדובר באזור עירוני, עם רחובות ובתים ומעברי חצייה וחנויות ועוברי אורח.

חזרנו אל המשטרה והתביעות והם בשלהם: כאן לוד – מי שעובר כאן עובר באזור מוכה סמים וחייב לתת דגימת שתן?

 האם ראש העיר יודע שאלתי? יש לכם אישור מהפיקוד הבכיר? לא קיבלתי תשובה. רק חיוך נחוש האומר אתה תנבח ככלב הנובח על שיירה, והשיירה תעבור. מי בכלל יכול עצור אותנו..

 כבוד השופטת מגי כהן מבית המשפט לתעבורה במחוז המרכז היושב בפתח תקווה חשבה אחרת. הנאשם זוכה. היא נדהמה לשמוע שעיר שלמה היא מקור לחשד פיקטיבי נגד כל מי שעובר בה.

 והאמת העצובה היא, שבכלל לא היינו בטוחים כיצד תפסוק… שכל מי ששמע על כך מקרב חברינו עורכי הדין נדהם מהתעוזה המשטרתית אבל ניבא שתקבל גיבוי מבית המשפט….

 המסקנות די ברורות: השלטון לעולם איננו יודע גבול, האזרח לעולם לא צריך להתייאש, ועורכי הדין צריכם לעמוד בראש ולהוביל מחאה חברתית שלא תשלים עם ההנחה שהשופט יגבה את המשטרה בכל מקרה.

 ולא פחות חשוב: כל הכבוד לשופטת האמיצה גב' מגי כהן. תודה.

 (מפאת צנעת הפרט ימסרו אסמכתאות לפי בקשה בדוא"ל).

זה המקום לכתוב תגובה. כאן אפשר לשאול שאלות או לבקש עצה. אנו נעשה כמיטב יכולתנו להשיב


2 תגובות ל-“כאן לוד – תן דגימת שתן לבדיקת סמים”

  1. האם בדיקת שתן היא ראייה בבימ"ש שבו נמצאו סמים בשתן ומה העונש על כך בזמן נהיגה?

    התשובה היא פשוטה: כן, ובתנאי שלשוטר הייתה סיבה חוקית לדרוש את הדגימה. מה זו דרישה חוקית? את זה בדיוק צריך לברר תחילה איתך. דוד

  2. האם בדיקת סמים בשתן בערכה של משטרת התנועה מתבצעת על ידי בדיקת חומצות thc ואם כן האם חומציות גבוהה בקיבה שניגרמת על ידי אולקוס יכולה להשפיעה על הבדיקה

    יוסף,

    אינני יודע את התשובה. לדעתי הבדיקה המשטרתית איננה מבוססת על חומצת THC אבל אבדוק את זה. גם לגבי החומציות בקיבה אני משוכנע שאין לה השפעה, אבל מכיוון שהעתלת את השאלה אבדוק גם אותה כמיטב יכולתי.

    דוד